بورس یا دلار ؟

آینده از آن کدام است؛ دلار یا بورس؟!

دلار یا بورس؟! کدام‌یک سود بیشتری می‌دهد؟ این پرسش بسیاری از ایرانی‌هایی است که حالا به دنبال ریزش ارزش ریال با صعود قیمت اسکناس امریکایی و روزگار نه چندان مساعد بورس مواجه شده‌اند. تحلیل‌های کارشناسی در این زمینه حاوی نکات مهمی برای پاسخ به این پرسش است.

دلار یا بورس؟! کدام‌یک سود بیشتری می‌دهد؟ این پرسش بسیاری از ایرانی‌هایی است که حالا به دنبال ریزش ارزش ریال با صعود قیمت اسکناس امریکایی و روزگار نه چندان مساعد بورس مواجه شده‌اند. تحلیل‌های کارشناسی در این زمینه حاوی نکات مهمی برای پاسخ به این پرسش است.

بورس چطور بود؟

بازدهی بازار سرمایه در یک ماه منتهی به 26 شهریور حدود منفی 7 درصد بوده است. شاخص کل بورس در 26 شهریور ماه روی عدد یک میلیون و 835 هزار واحد ایستاد. این در حالی است که بورس در این مدت تا کانال یک میلیون و 500 هزار واحد عقبگرد کرد و پس از اصلاحات جزیی امروز 26 شهریور به ابتدای کانال یک میلیون و 700 هزار واحد رسید.

بررسی نمودار عملکرد بازار سرمایه در یک ماه گذشته از نوسان‌های شدید شاخص کل بورس در این مدت خبر می‌دهد.

خیزش تند دلار

در بازار ارز اما اسکناس امریکایی ظرف یک ماه منتهی به 26 شهریور، بازده 47.02 درصدی از خود به جای گذاشته است. دلار در 26 مرداد قیمت 21 هزار و 902 تومان را ثبت کرده و با روندی تقریبا یکنواخت سیر صعودی را پشت سر گذاشته است.

دلار در 10 شهریور تا 23 هزار و 150 تومان صعود کرد اما پس از آن بلافاصله بانک مرکزی وارد بازار شد و عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی از تزریق اسکناس به بازار ارز خبر داد. در این زمان 500 میلیون درهم به سامانه نیما منتقل شد.

این اتفاق موجب شد که دلار کمی عقب‌نشینی کند و در 13 شهریور، به قیمت 22 هزار و 452 تومان برسد اما دلار فقط دو، سه روز روی این قیمت تثبیت شد و دوباره شیب صعودی گرفت و در 22 شهریور ماه وارد کانال 23 هزار تومان شد و از 24 شهریور با شیب تندی به قیمت 27 هزار تومان رسید.

در نمودار زیر عملکرد یک ماهه دلار را مشاهده می‌کنید.

دلار یا بورس

حالا با این وضعیت بسیاری از سهامداران حقیقی از بازار سرمایه ناامید شده‌اند و هشدارها برای رواج سفته‌بازی در بازار ارز بالا گرفته است آنقدر که در این ماه سه راه استانبول صف طولانی دلار را دوباره به خود دید. از آن سمت شاخص کل بازار سرمایه که به کف مقاومتی یک میلیون و 500 هزار واحد رسیده بود، دوباره تا کانال یک میلیون و 700 هزار واحد صعود کرد.

البته بسیاری از فعالان حقیقی بورس اعتقاد دارند که شاخص با دخالت دولت و برای ایجاد انگیزه خرید دارا دوم مثبت شده است و از آن سمت برخی کارشناسان بازار ارز احتمال می‌دهند با اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی، امکان دارد که دلار عقبگرد کند.

آینده دلار چه می‌شود؟

درباره افزایش قیمت دلار و پیش‌بینی آن در ماه‌های آینده، کارشناسان بازار ارز نظرات متنوعی مطرح کرده‌اند. گروهی معتقدند مشکلات واردکنندگان در تامین ارز از سامانه نیما در رشد قیمت دلار نقش داشته است و عده‌ای ورود تقاضا از بازار سهام به بازار سکه و دلار را عامل رشد قیمت‌ها در این بازار می‌دانند.

برخی هم به کاهش ذخایر ارزی با تشدید تحریم‌ و اختلال در مرزها به علت شیوع کرونا اشاره می‌کنند. به ویژه اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت هم بارها از دشواری‌های بی‌سابقه ایران برای صادرات نفت گفته است. از آن سمت به نظر می‌رسد اتفاقات سیاسی از جمله تهدید دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه، در این بازار بی‌تاثیر نبوده است.

درباره آینده بازار ارز برخی کارشناسان به اقدامات بانک مرکزی مبنی بر تزریق دلار در سامانه نیما و نزدیک کردن قیمت دلار نیما و صرافی ملی به بازار آزاد، اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند که این اقدام می‌تواند ضمن رفع مشکلات واردکنندگان، صادرات را افزایش دهد و برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد کند تا دلارشان را به سامانه نیما برگردانند.

آنها فعالیت‌های اخیر بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی را اقدامی مثبت برای کنترل جهش دلار می‌دانند اما تاکید دارند که این اقدامات باید کاملا منظم و مستمر باشد. این دسته از کارشناسان همچنین به گشایش‌ احتمالی فضای سیاست خارجی ایران با انتخابات امریکا و تاثیر احتمالی آن بر بازار ارز اشاره می‌کنند.

برخی دیگر از کارشناسان اما، به چشم‌انداز بازار ارز چندان امیدوار نیستند و به کاهش ذخایر ارزی و تشدید کرونا در پاییز اشاره می‌کنند و می‌گویند که بازارساز قدرت سابق را برای کنترل بازار ندارد.

سرنوشت بورس چه می‌شود؟

درباره روزهای ریزشی بازار سرمایه اما، کارشناسان نظرات کم و بیش مشابهی دارند. غالب این کارشناسان معتقدند که دوره صعودهای چشمگیر شاخص کل گذشته است و بورس آهسته و پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد.

آنها همچنین به بازدهی طولانی‌مدت بورس در سال‌های گذشته اشاره و یادآوری می‌کنند که سود دراز مدت بورس از تمامی بازارهای ایران بیشتر بوده است و سودهای قابل توجه این بازار نصیب سهامداران صبور می‌شود.

سال گذشته بیشترین بازدهی بازارها مربوط به بورس با رشد بیش از 189 درصدی بود و بررسی بازدهی دوره 10 ساله 1388 تا 1398 نشان می‌دهد این بار میزان رشد شاخص بازار سهام 1.5 برابر میزان نهایت بازدهی در دیگر بازارها بوده است.

در این دوره 10 ساله هرچند شاخص بازار سهام 27 برابر شده اما بازار دوم از نظر بالاترین میزان بازدهی یعنی ارز تنها 17 برابر رشد داشته است. پاسخ بله است. در دوره 20 ساله سال‌های 1376 تا 1396 بیشترین بازدهی بازارها مربوط به بورس با 5341 درصد است که این میزان رشد حدود 1.5 برابر نهایت رشد دیگر بازارها است. بازار سکه طی این دوره تنها 3710 درصد افزایش داشته است.


مقالات مرتبط با مبانی بورس

فیلتر طلایی بورس،دوست قدرتمند تو
چه سهمی بخرم که سود کنم؟
سایت های مهم بورسی کدامند؟
کتاب های بورس و بازارسرمایه